مادربرد، مادر می برد از یاد

اتفاقاتی که چند هفته پیش برام افتاد رو به شرح سمع و دیده تان می رسونم.

مثل یک انسان صلح طلب کامپیوتر رو شب خاموش کردیم، صبح خواستیم روشن کنیم، نشد که نشد. ما رو می گی انگشت به دهان نگاه می کردیم به case. «من که دیروز درست خاموشش کردم، چرا روشن نمیشه. حتی تصویر مانیتور نمیاد».

بماند که چی کشیدیم اما تجربه ها رو براتون می گم که اگر به مشکلی خوردید مثل من در به در نشید.

ببینید اگر پاور کیس رو زدید و کیس فقط روشن شد (فن هاکار کردند) اما تصویر نیومد یعنی حتی مانیتور از حالت standby خارج نشد اشکال سخت افزاری توپی دارید. یا گرافیک ترکیده یا مادربرد پوکیده. رم ها هم می تونن مشکل باشن.

راه اول اینه که رم ها رو در بیارید دوباره بگذارید ببینید درست میشه یا نه. یا اینکه اسلایدشون رو جابجا کنید. من اینکار رو کردم نتیجه ای نگرفتم.

ریخت و قیافه اوضاع نشون می داد گرافیک کار می کنه، اما شاید برای شما سوخته باشه که باید برید تعمیرگاه (که بعدا آدرس می دم خدمتتون).

راه دوم، شاید مثل منه بی نوا مادربردتون بلایی سرش اومده باشه. اولین اشکال هم سر چیپستش پیش میاد. راه اینکه ببینید سالمه یا نه اینه که لمسش کنید (با دقت و آرام، زمانی که روشنه) اگر دیدید که خنکه و دمای محیط رو داره همه چیز روبه راهه اما اگر دیدید داغ شده بدونید سوخته یا نیمسوز شده. یه قانون هست که می گه اگر دیدی چیپست یا هرچیزی داغ می کنه بدونه ایراد داره. حتی cpu هم تفاوت دمایی داره (نقل از تعمیرکار، آقا علی). کامپیوتر رو خاموش کنید، چیپست مادربرد رو فشار بدید، عمود بر صفحه. نترسید نمی شکنه. خیلی پنلش منعطفه. اما اگر زورتون زیاده مراعات کنید. بعد روشن کنید، شاید فرجی شده باشه، برای من شده بود. به مادربرد دقت کنید که جایی از صفحه اش نسوخته باشه یا ور نیومده باشه، باد کرده باشه. در هرصورت کار، کار شما نیست.

خلاصه راه سوم هم اینه که پاور کیس منفجر شده. که راه محسوب نمیشه، باید عوضش کنید. 8 تا 13 هزار تومن خرج داره.

بیخودی تلاش برای تعمیر نکنید نمی تونید. حتی پیشنهاد می کنم این تلاش رو هم به کامپیوتری کوچتون ندید. ببریدش جای مطمئن. تو تهران پاساژ ایران (پایین تر از میدون ولیعصر) طبقه زیر هم کف؛ برف کامپیوتر رو من رفتم. بد نبود. دیگه گرون ارزونش دست من نبود. اما کارم راه افتاد. شمارشونم اینه: 88906620 – 88898484

پیشنهاد جدی، حتما کل کیس رو همراه پاور ببرید که مثل من متحمل هزینه دوباره نشید، چیپست مادربردم سوخته بود. فقط مادربرد رو بردم تعمیر کردم. خونه که اسمبل کردم دوباره سوخت. نهایتا معلوم شد که پاور برق زیادی رد می کرده.

2 دیدگاه

  1. ژانویه 23, 2010 در 00:08

    ممنون از راهنماییت ; )

  2. manizheh said,

    ژانویه 24, 2010 در 20:51

    ooooooooooooo bikhial
    اگه جای شما بودم یک کامی دیگه می خریدم 😀
    حالا خودمونیم چقدر گرفتی تبلیغ کردی 😀


پاسخی بگذارید

